Google har allerede en god stund gitt nettsider som fungerer godt på mobil bedre rating enn «mobiluvennlige» nettsider. Fra 21. april 2015 utvider de dette ytterligere og nettsider som ikke er mobiltilpasset vil fra da av bli rangert enda lavere enn før. Det vil si at den som ikke har en mobiltilpasset nettside vil plasseres lengre ned på søk enn de var den 20 april. Dette viser hvor viktig Google anser mobilbruk er, og det er kanskje ikke så rart når over 50% av nettbruken nå er på mobil og nettbrett.

Er du usikker på om din nettside er mobilvennlig? Google har laget en egen mobilvennlig-test. Her skriver du inn nettadressen til siden du vil teste, og Google analyserer siden for deg og gir deg umiddelbart svar på hvor mobilvennlig din nettside er. Får du ikke grønt lys, så er det et meget sterkt signal på at du bør gjøre noe med nettsiden din. De lister også opp en del tiltak du kan gjøre med nettsiden for å imøtekomme de nye kravene. Det kan hende din nettside ikke listes opp på søk gjort på mobiler i fremtiden om du ikke tilpasser nettsiden til mobilvisning.

Responsive nettsiderResponsive nettsider tilpasser seg enhetene

Det er flere løsninger som å ha en versjon av nettsiden for «vanlige» skjermer og en mobilvisning, noen har laget en app men det absolutt mest brukte løsningen i dag er å lage en responsiv nettside. Dette er en nettside som leser skjermstørrelsen på leserens enhet og automatisk skalerer innholdet slik at det passer skjermen du bruker. Dette er mest fleksibelt og gir deg bare en versjon å oppdatere. Wayout har laget utelukkende responsive nettsider bygd på WordPress i flere år og har lang erfaring i å få optimale resultater. Trenger din nettside å oppdateres for å møte de nye kravene fra Google?

Ta grep før du taper terreng i søkemotorene. Ta kontakt for forslag til løsning, det trenger ikke koste så mye